Barbora Škorpilová

« každá architektonická realizácia alebo jednotlivý designový návrh sú výsledkom spolupráce s klientom, ktorej verím »

Prečo Vás oslovila architektúra a design, bola to jasná voľba od detstva?

Nebola, túžila som tvoriť grafiku a hlavne ilustrovať knižky. Život ma však doviedol na SUPŠ v Prahe na Žižkove. Tam ma na samom začiatku 1. ročníka ľudsky a profesne oslovil architekt  Miloš Beran, vedúci oddelenia "Konštrukcia a tvorba nábytku. Na konci 4. ročníka ma zobral na prednášku architekta Bořka Šípka do pražského Savarinu. Predmety, ktoré prezentoval, maly príbeh, neboly iba účelové, kombinovaly zdanlivo nezlučiteľné materiály, z jedla robili obrad, zo stoličky objekt, z príboru šperk.
Tento osudový zážitok, atmosféra doby a osobnost Bořka Šípka potom definitívne rozhodli o mojej profesionálnej dráhe.   

Mimolimit je výstižný názov Vášho štúdia, ako prišiel na svet názov a ako štúdio?

Už v priebehu štúdia som začaa pracovať na drobných návrhoch šperkov. Navrhovala som ich ako malé architektonické modely, ktoré sa vyrábaly strojovo. Ľuďom sa páčili. Postupne začali prichádzať objednávky na vytvorenie nábytkových elementov, neskôr aj celých interiérov.
Takže sa dá povedať, že som postupne rástla vďaka želaniam svojich klientov.
Rozsah požiadaviek sa zvetšoval a bylo nutné nájsť spôsob ako prácu zvládnuť.
Prizvala som na spoluprácu spolužiaka zo strednej školy Jana Nedvěda, aby mi so zakázkami pomohol. Behem pár rokov vznikol malý team, ktorý bolo treba pomenovať. 
V roku 2001 sme oficiálne založili Mimolimit.
Hľadali sme názov pre vyjadrenie všetkého, čo je za hranicou všednosti, akejsi jednoty krásy v  mnohorakosti..


« Biele dvere a čierne kovanie sú nadčasové »


Čo máte radšej architektúru alebo design?

Nedá sa povedať, že by som niečo uprednostňovala, ale možno mám to šťastie, že sa u mňa prelina súčasne jedno aj druhé. Pracujeme stále na veščích a večších projektoch a tie nám dávajú možnosť riešiť v rámci architektúry veľa designových prvkov. Znalosť materiálov, technológií a umenie narábať s detailom je naša prednosť.
Pre lepšiu predstavu môžem uviesť napríklad množstvo vytvorených podhľadov, obkladov stien, kľučiek, ale aj  kolekciu ovládacích tlačítok, za které sme získali cenu Red Dot Award 2014.

Aká je Vaše nejobľúbenejšia realizácia, produkt?
Ja pristupujem ku všetkým realizáciám rovnako a nemám žiadnu viac či menej obľúbenú.
Každá architektonická realizácia či designový návrh sú výsledkom spolupráce s klientom, na ktorú verím. Naši klienti sa k nám opakovane vracajú. Majú väčšiu dôveru a odvahu experimentovať a veľa vecí si nemusíme zdĺhavo vysvetlovať...
Tak dostávam aj väčší priestor pre navrhovanie.
Kedysi som tvrdila, že ma najviac baví navrhovať hotely, ale krátko potom prišla ponuka navrhnúť interiér administratívnej budovy. Bolo to pre nás nové zadanie, ktoré nás všetkých oslovilo a myslím, že se to premietlo aj do výsledku.

A teraz podme ku dverným kľučkám, ktoré sú pre Vás najviac inšpiratívne?

V súčasnosti dostávam stále viac zákaziek, kde vstupujom do dialógu s historickou budovou. Asi spoločne s klientami starneme, ale baví ma to.
Snažím sa veľa pochopiť a veľa sa aj učím. Veci, ktoré som skôr prehliadala  - pánty, zarážky, kamenné ostenia sú často veľmi zaujímavé.
Autorov takýchto detailov je možné vystopovať len pár desiatok rokov dozadu. Dnes sú to bezmenné diela, ktoré však nesmierne ovplivňujú náš život.
Zo súčasných kľučiek ma najviac oslovujú kľučky od Jeana Nouvela, Liny Bo Bardi nebo Alvara Aalta .. ale i množstvo starých modelov, kde sa mená autorov už nezachovali.

A pokiaľ ide o  tvary kľučiek, okrúhle alebo hranaté?
Radšej mám oblé - "okrúhle"  a osobne mám rada kombinácie s drevom. Ale aj hranate vyzerajúca kľučka môže byť príjemná, ak sa jemne zaobla niektoré hrany.
Aktuálne preferujem čiernu mosadz, bronz .. ale to je len dôsledok toho veľkého množstva nerezu a  hliníka, které nás obklopujú. Všetky materiály sú pekné, záleží na tom, ako ich kombinujete.
Ak pracujeme na štandardoch rezidenčných budov, upřednostňujem u dverí i kovania farebnosť, ktorá umožní budúcemu uživateľovi kombinovať akékoľvek farebné ladenie interiéru. Biele dvere a čierne kovanie sú nadčasové.

Zo spolupráce Vášho štúdia a firmy M&T vznikla v  minulosti mimoriadne nadčasová kolekcia dverných kľučiek a doplnkov. Bude niečo podobné nasledovať ?
Kľučka MIMOLIMIT 2009 vznikla na želanie klienta. Chcel drevennú kľučku a ja som ju nemohla nikde nájsť. Dlho predtým som sledovala a používala M&T kľučky. Proto som spoločnosťt M&T oslovila, či takú kľučku spoločne neskúsime vytvoriť ..  a podarilo sa. Kľučka sa zrealizovala a  dvere naše kľučky otvárajú.
Vďaka novej technológii možno vznikne nová, oblá drevenná kolekcia s čitateľným tvarovaním.

Môžete nám prezradiť na akých projektoch Vaše štúdio momentálne pracuje ?

Rada. Ako som už spomenula,  čím ďalej tým viac sa dostávame do dialógu s historickými objektami a ich rozsiahlym zázemím .. obory, parky, koniarne, jazdiarne ...Prvýkrát v našej štúdiovej histórii dostávame možnosť meniť tvar krajiny a nahliadnuť  za hranu života súčasných generácií. Je to úžasný pocit, ale aj veľká zodpovednosť. Po rokoch veľkých projektov a realizácií (administratívne objekty, hotely, rezidenčné domy) postupne vstupujeme do sveta pre nás architektonicky a designovo nového, vyžadujúcehoo  vyššiu mieru pokory, tolerancie a ohľaduplnosti k umu predchádzajúcich generácií. Je to  nová výzva, pre mňa  osobne nová miera poznania a  sme za ňu nesmierne radi.